Het hele punt van weggeefacties

Een balpen, aansteker of een sleutelhanger zijn populaire promotieartikelen van bedrijven. Soms krijg je ook cadeaus van hoge kwaliteit zoals voetballen of paraplu’s. Maar of het nu eenvoudig of kwalitatief hoogstaand is, alle relatiegeschenken hebben hetzelfde doel: in de gedachten van de klant blijven. Maar werkt deze maatregel ook? Zoals de Duitse Algemene Vereniging van de Relatiegeschenken Industrie in een lopend onderzoek heeft vastgesteld, groeit de markt voor promotiemateriaal gestaag. De omzet aan advertentiemateriaal ligt momenteel rond de 3,5 miljard euro per jaar. En de trend blijft stijgen. Bijna geen enkel bedrijf doet zonder giveaways. Wie zoveel geld investeert, wil natuurlijk iets terugkrijgen. Niemand wil immers geld weggeven.

Doelstellingen van reclame

Elke advertentiemaatregel heeft een specifiek doel. Bij winacties is dat niet anders. Hoewel openbare reclame bedoeld is om het bedrijf bekend te maken of te onthouden, hopen adverteerders dat de geschenken verschillende effecten zullen hebben. Volgens de GWW-enquête verwacht 26 procent van de ondervraagden een betere klantloyaliteit, aangezien geschenken een positieve manier zijn om klanten in gedachten te houden. 11 procent hoopt dat dit het profiel van het bedrijf zal verbeteren. 10 procent van de adverteerders hoopt in het dagelijks leven meer aanwezig te zijn bij klanten en de herkenningswaarde te vergroten. Ook het verbeteren van het imago van het bedrijf, het vergroten van de naamsbekendheid en het onder de aandacht brengen van het bedrijf werd veelvuldig genoemd.

Creativiteit gevraagd

De tijd is echter voorbij dat u met eenvoudige balpennen en sleutelhangers de speciale aandacht van klanten kon trekken of dat een bedrijf beter herinnerd zou worden. Wat dat betreft gebeurt er ook in deze branche iets. De PSI-promotieproductenbeurs in Düsseldorf heeft zelfs een eigen beurs waar de nieuwste creaties van de reclamebedrijven worden gepresenteerd. Voor elke branche zijn er speciale aanbiedingen. Het assortiment strekt zich uit van individueel gevormde USB-sticks en draagbare koffiebekerhouders tot zelfreinigende tablethoesjes. En omdat er nauwelijks bedrijven zijn die zonder relatiegeschenken kunnen, zal het assortiment zich blijven uitbreiden.

Reclame die loont

Klassieke reclame op tv, radio of op posters wordt vaak als vervelend of niet opgemerkt. Reclameblokken op televisie worden vaak weggezapt, de zender wordt gewisseld op de radio en posters hebben een zeer hoge verspilling. Bovendien kunnen dergelijke vormen van reclame al snel erg duur worden en zijn ze nauwelijks betaalbaar voor kleine tot middelgrote bedrijven. Om echt positief herinnerd te worden, moet een poster of tv-reclame buitengewoon creatief of grappig zijn. Maar dat zijn er maar weinig. Daarentegen heb je bij nuttige relatiegeschenken vaak dankbare ontvangers en kun je jezelf zo in een positieve context plaatsen. Wie zegt er nee tegen een nieuwe USB-stick of een nieuwe duimstok? Bovendien hebben de ontvangers vaak het gevoel dat ze de gunst voor het geschenk moeten teruggeven.

Reageren is niet mogelijk